Translate

2009. szeptember 9., szerda

Légkollektor napenergiával

.
Nagyon sokat foglalkoztatott a légkollektor napenergiával gondolata.
Rengeteg időt töltöttem azzal, hogy utána nézzek azoknak az információknak, hogy ez egyáltalán megéri-e?
Több gyártót is találtam, akik kész légkollektorokat forgalmaznak, 150-300 eFt-os áron.
Végigtanulmányoztam a házilag készült légkollektorokat és én is a házilagos elkészítés mellett döntöttem, jórészt azért, mert sokkal olcsóbb és mert ezt az összeget is aprádonként kellett kiadásba helyeznem, nem pedig egyszerre.

Mivel ezek a házilag készült légkollektorok napenergiával működnek, így egy kis elektromos áram segítségével egy ventillátort hajtanak, ami befújja be a meleg levegőt.
Tehát először is a kollektorhoz szükséges anyagokat kellett beszerezni.
Többek között 0,5 literes sörös dobozokat .
Ez nem egy egyszerű feladat mivel a családban senki sem fogyaszt alkoholt.
Ezért nekem nagyon sok időbe telt, mire összegyűlt egy kollektorra való.
Egy sorba 15 db kell és egy kollektor 10 sorból áll.
Tehát összesen 150 db dobozt kellett összegyűjtenem, a légkollektor napenergiával való müködéséhez.

Tehát a légkollektor napenergiával elkészítésének lépései a következők:
Először is a sörösdobozok alját ki kell vágni.
Ezt körkivágóval tehetjük meg, amit általában a Tesco-ban (ott a legolcsóbb) megveszünk , de akár flexel vagy köszörűvel is levághatjuk az alját és a tetejét.
Ha kivágtuk őket, akkor kifertőtlenítjük. Én mosogatógépben mostam el őket.
Utána szükséged lesz 250C° ig hőálló szilikonra ez fekete színű.
A ragasztáshoz vettem tetőlécet és abból sínt készítettem hogy a dobozok egyenesen legyenek vezetve, megragasztva.
Tehát a ragasztásnál nyomd körbe a sörösdoboz száját szilikonnal, majd nyomd rá a következő sörösdobozt. És ezt így folytasd míg a 15 db-ot össze nem ragasztod.

A légkollektor napenergiával következő kelléke a gyűjtődoboz.
Ebből kettőt kell készíteni, az egyik alulra megy, amely szétosztja a beszívott levegőt a másik pedig felülre, amely összegyűjti a meleg levegőt.
Ezeket a gyűjtőket alumínium lemezből készítsd el. Lásd az alábbi képeket.
1. a gyűjtő doboz


2. rajz gyűjtődobozról


3. csatlakozó csonk


A gyűjtődobozok hátuljára készítened kell csatlakozó csonkokat, ezt esetleg veheted is.
A ventillátort az alsó csatlakozó csonkhoz kell beépíteni. Én csőventillátort vettem 16W 180m3/óra teljesítményűt.

A légkollektor napenergiával következő lépése a festés, amelyhez alvikorr matt feketét választottam és a festést szórópisztollyal végeztem.

A légkollektor napenergiával háza pedig amibe a kollektor csőveket és a gyűjtődobozokat beszereled, úgy néz ki hogy:
A váza fenyődeszkából elkészített keret.
Hátlapja OSB lemez.
Szigetelése hungarocell (vagy üveggyapot, de akkor ehhez még kell egy farostlemez).
Hővisszaverő fólia.
A sörösdobozokból álló oszlop.
És legvégül előlapként, polikarbonát lemez, vagy üveglap (bár az üveg elég nehéz és törékeny ezért nem javaslom.

Felszerelése kétféleképpen történhet:
1 kép Függőleges falra szerelés esetén

2 kép Tetőre szerelés esetén

És legvégül pedig a légkollektor napenergiával szabályzó elektronikája a mellékelt képen látható.


A légkollektort napenergiával készítheted úgy is, hogy a légkollektor egyik sarkába egy kis napelemet teszel, akkor nem kell hozzá elektromos áram, mert ezt a napelem megtermeli.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése